翻訳作業 19日目
今回の段落はちょっと長いので、本文と訳だけ並べておきたいと思います。ここは難しかったので、ご意見もあろうかと思います。ご批判がありましたら、よろしくお願いします。
(日本語の本文)
確かに、よくよく考えてみると、生物がなぜ老い、最終的に死んでゆくのかという問いに対して、生物学的に、特に進化学的には、すぐには答えが出てこないだろうと思います。例えば人間の目のように、生物は進化の過程でより精巧な構造・機能を有するように発達・進歩してきており、一般に、生物はより下等な状態からより高等な状態へと進化してきたと考えられています。何をもって下等とし、何をもって高等な状態とするかは、確かに人によって考えることは異なるかもしれませんが、下等な状態から高等な状態への進化は、常識的な意味では一般的には正しいだろうと私は思います(ダーウィニズム的世界観については、入江, 2000など参照)。では、もしそうだとするならば、なぜ生物は不老不死へと進化することなく、ほぼすべての生物は、この世に誕生してから、時間の経過とともに老い、やがて死んでいくのか? 逆に、なぜ生物にとって明らかに有害である老化や死という現象が排除されることなく、ほぼすべての生物で普遍的に見られるのか? なんだか哲学的な問いのようにも見えてしまいますが、これを進化遺伝学の観点から長年研究に取り組まれてきたのが、エジンバラ大学のCharlesworth教授でした。私がエジンバラで行ったことといえば、毎日のようにショウジョウバエの死体を集めて数えることでしたが(3年半の滞在中に、トータルしておよそ10万匹のハエの死体を集めてきました。その一部の結果については、Miyo and Charlesworth, 2004にまとめられています)、日本では考えたこともないような視点をもって研究を行っているイギリスの研究者たちの姿勢、そしてその姿勢を産み出すもととなる、イギリス科学の伝統の重みを改めて感じました。まだまだ海外から学ばなければならないことはたくさんあるなあと実感した留学生活でした。(三代、2021、p. 4〜5)
(英訳)
Indeed, upon careful consideration, I believe that the question of why organisms age and eventually die cannot be immediately answered from a biological, especially an evolutionary standpoint. For instance, much like the human eye, living organisms have evolved and progressed through the process of evolution, developing more sophisticated structures and functions over time. Generally, living things have transitioned from lower to higher states as part of this evolutionary process. Certainly, what is perceived as inferior and what is perceived as advanced may vary from person to person, but the concept of evolution from a less developed state to a more advanced one may hold true in a broad sense (refer to Irie, 2000 for the Darwinistic worldview). Given this, the question arises: why do nearly all living things undergo senescence and eventual death from the moment of birth, instead of evolving into a state of eternal youth and immortality? Conversely, why are phenomena such as senescence and death, which are evidently detrimental to organisms, persist universally across nearly all species instead of being excluded? This question might seem philosophical, but Professor Charlesworth of the University of Edinburgh has dedicated years of research to this subject from the perspective of evolutionary genetics. What I had done in Edinburgh was collecting and counting corpses of fruit flies on a daily basis (during my three-and-a-half-year stay, I had collected a total of about 100,000 dead flies. Some of the results can be seen in Miyo and Charlesworth, 2004). However, at the same time, I recognized once again the attitude of British researchers who conduct research from perspectives that have never been considered in Japan, and the depth of the tradition of British science that fosters such innovative attitudes. Through my experiences at the University of Edinburgh, I felt myself the fact that there still remain numerous valuable lessons I have to learn from foreign countries.